Vildsteg i stegeso med hvidløgsstegte kartofler

Ingredienser:

  • 1½ kg vildtkød
  • salt og peber
  • 200 g røget flæsk

Marinade:

  • 5 dl rødvin
  • 1 dl balsamico
  • 3 knuste hvidløgsfed
  • 10 knuste enebær
  • 2 laurbærblade
  • revet skal af 1 citron
  • 1 gulerod, skrællet
  • 1 gult løg, pillet
  • ¼ selleriknold, skrællet

Sovs:

  • Maizena udrørt i lidt vand
  • 1½ spsk. smør
  • japansk soja
  • salt, peber og sukker

Hvidløgsstegte kartofler:

  • 400 g skrællede kartofler
  • 3 hvidløgsfed
  • smør og olie
  • salt og peber

Beskrivelse:

Skær kødet i store stykker og krydr med salt og peber. Marinér kødet og læg stegesoen i blød et døgn før brug.

Skær grøntsagerne til marinaden i mundrette stykker og bland dem med de øvrige ingredienser. Bland kød og marinade godt i en plasticpose og stil den i køleskabet et døgn.

Forvarm ovnen til 100 grader.

Tag kødet op af posen og lad det dryppe lidt af på et stykke køkkenrulle. Brun kødet på en stegepande. Krydr med salt og peber. Læg de marinerede grøntsager, kødet og det røgede flæsk i stegesoen. Hæld marinade og stegesky fra kødet over.

Læg låget på stegesoen, stil den ind i ovnen og skru op til 175 grader. Kødet skal være helt mørt. Det tager cirka 2½ time.

Tag kødet op og si sovsen ned i en gryde. Kog sovsen ind, til der er cirka 3 dl tilbage. Jævn med maizena og smør. Smag til med salt, peber, soja og lidt sukker.

Kartofler:

Skær kartoflerne i ½ cm tykke skiver. Riv hvidløgsfeddene. Steg kartoflerne i smør og olie ved middel varme i cirka ti minutter. Hvis man lægger folie over eller et låg på, forkorter det stegetiden. Smag til med salt og peber og bland hvidløg i.

Servér gerne med kanelsyltede pærer